Bu allomaning to`liq ismi — Abu Abdulloh Muhammad ibn
Ali ibn Hasan ibn Bashir (ayrim manbalarda Bishr) al-Hakim at-Termiziy. Hakim
at-Termiziyning ilmiy va ijodiy faoliyati haqida ma`lumot Tojiddin Subkiy
("Tabaqot ash-shafi`-iyya al-Kubro"), Xotib al-Bag`dodiy
("Tarixi Bag`dod"), Ibn Hajar al-Asqaloniy ("Lison
al-miyzon"), as-Sulamiy ("Tabaqot as-sufiyya") va boshqa bir
qator olimlar asarlarida keltirilgan.
Xakim at-Termiziy o`z hayoti to`g`risida
o`zining "Bad`u sha`ni Abu Abdulloh" asarida bayon etadi. Bu asar
1965 yilda Bayrutda Yahyo Ismoil tomonidan olimning "Xatmul avliyo"
asari bilan birga chop etilgan. Hakim at-Termiziyning tavalludi va vafoti
sanalari yozma manbalar hamda hozirgi adabiyotlarda turlicha keltiriladi. Ba`zi
mualliflar, masalan, Hoji Xalifa "Kashf az-zunun"da Hakim at-Termiziy
vafoti yilini milodiy 869 yil deb ko`rsatgan. Allomaning qabr toshida ham shu
sana keltirilgan. Hakim at-Termiziy yuz yildan oshiq vaqt umr ko`rganidan kelib
chiqilsa, manbalarda ham u 112, 116, yoki hatto 120 yoshgacha umr ko`rgani
keltiriladi, u holda alloma I taxminan 750 — 760 yillar oralig`ida tug`ilgan
bo`lib chiqadi. Ayni mahalda bundan 30 yil oldin "Al-Hakim at-Termiziy va
nazariyyatuhu fil valoyati" asarini yozgan misrlik mashhur olim
Abdulfattoh Abdulloh Baraka Hakim at-Termiziy milodiy 820 yilda tavallud topib
112 yil yashab 932 yilda vafot etgan, deb yozgan. Allomaning bo-lalik va
yoshlik yillari haqida manbalarda batafsil ma`lumot berilmagan. "Tarjimai
hol" iga ko`ra, u sakkiz yoshidan boshlab diniy ilmlar bilan jiddiy
shug`ullangan, yigirma sakkiz yoshida esa Makkaga haj safariga jo`nagan.
Safardan qaytgach, Hakim at-Termiziy sufiylik yo`lini tutgan: xilvatga ketib,
nafsi ammorani yengib, sufiyona risolalarni o`rgangan.
Uning padari buzukvori Ali ibn Hasan bilimdon muhaddis olim bo`lgan, ilm
izlab Bag`dodga borgan, o`sha davrning taniqli olimlari bilan xadisning turli
masalalari borasida ilmiy munozaralarda faol ishtirok etgan. Volidai
muhtara-masi hamda tog`asi ham hadisi nabaviyyaning durust bilimdonlari
hisoblanishgan. Binobarin, Hakim at-Termiziy o`z dunyoqarashiga ulkan ta`sir
ko`rsatgan bilimli va ilmiy muhitda voyaga yetgan.
Yozma manbalarda Hakim at-Termiziy ustozlari haqida ishonchli ma`lumotlar
keltirilgan. Uning dastlabki ustozi otasi Ali ibn al-Hasan at-Termiziy bo`lgan.
Al-Xotiyb al-Bag`dodiyning "Tarixi Bag`dod" asarida bir muncha
ma`lumot keltirilgan. Ustozlari orasida Qutayba ibn Sa`id as-Saqafiy al-Balxiy
(798 — 888 yillar), Ibn Xib-bonning "Mashxur kishilar to`g`risida
kitob" asarida ancha dilbar gaplar aytilgan Solih ibn Abdulloh
at-Termiziy, bir qancha vaqt Termiz qozisi bo`lgan Solih ibn Muhammad
at-Termiziy, Sufyon ibn Vakiy` (vafoti 860 yil), Hasan ibn Umar ibn Shafiq
al-Bahriy (vafoti 840 yil), Ahmad ibn Hadravayh (vafoti 854 yil), Abu Turob
al-Naxshabiy, Yahyo ibn Maoz ar-Roziylar (vafoti 875 yil) bo`lishgan.
Hakim at-Termiziy xayoti va faoliyatini tavsiflovchi yozma manbalar
ma`lumotiga asoslangan holda uning uzun hayotini quyidagi bosqichlarga bo`lish mumkin.
Birinchi bosqich — sakkiz yoshgacha bo`lgan bolalik yillari. Taassuflar
bo`lsinki, uning hayotining bu davri haqida aniq ma`lumotlarga ega emasmiz.
Shunday bo`lsa-da, u o`z tengdoshlaridan farqli ravishda, shu yoshga xos turli
o`yinlarga ko`ngil ko`ymagan, balki o`zini istiqboldagi ilmiy hayotga tayyorlab
borgan — ustozlaridan ko`proq dars olgan, turli ilmlarni (ayniqsa kalom ilmini)
o`rgangan, sirli ma`naviy hayotga o`zini chog`lagan, deb aytish mumkin.
Ikkinchi bosqich Hakim at-Termiziyning sakkiz yoshdan yigirma sakkiz
yoshgacha bo`lgan hayotini o`z ichiga oladi. Bu davrda u turli shayxlardan
bilim o`rgangan. Ilm izlab Sharqning boshqa shaharlariga borgan, Makkada
bo`lib, Baytullohni ziyorat qilgan. Hayotining shu davrida u hadis o`rganishga
hamda fiqh masalalariga ko`proq e`tibor bergan.
Alloma hayotining uchinchi bosqichida Qur`oni karimni chuqur o`rganish
bilan mashg`ul bo`lgan. U kalomullohni, uning mohiyatini chuqur o`rganish,
ro`za tutish, ibodat qilish, taqvo va hokazolar bilan shug`ullangan.
Al-Antokiyning "Qalb muolajasi" falsafiy-tasavvufiy asari unga
ayniqsa qattiq ta`sir ko`rsatgan.
Hakim at-Termiziyning shogirdlari ham ko`p bo`lgan. Bular: Abu Muhammad
Yahyo ibn Mansur al-Qoziy (vafoti 960 yil), Abu Ali Mansur ibn Abdulloh ibn
Xolid az-Zuhliy al-Hiraviy, Abu Ali al-Hasan ibn Ali al-Jurjoniy, Ahmad ibn
Muhammad ibn Iso, Abu Bakr Muhammad ibn Umar al-Hakim al-Varroq, Muhammad ibn
Ja`far ibn Muhammad ibn al-Xaysam ibn Umron ibn Burayda va boshqalardir.
Hakim at-Termiziyning ilmiy-ijodiy faoliyati uning boshqa mamlakatlar va
shaharlarga sayohati bilan chambarchas bog`liq. U Balxda, Nishopurda bo`lgan,
fan va madaniyat yuksak rivojlangan Bag`dodga borgan. Bu shaharlarda u mashxur
olimlar bilan uchrashgan, ilmiy munozaralarda qatnashgan. Shunday bo`lsa-da,
Hakim at-Termiziyning ilmiy-ijodiy hayotida uning ona shahri — Termiz juda
muhim rol o`ynagan, o`zining asosiy asarlarini alloma shu yerda yaratgan. Uning
mav`izayu xutbalari, shuningdek ayrim asarlari va, eng avvalo mu-sulmonlik
marosimlari, Allohga oshiqlik, sufiylarning ayrim toifalari, "xotamul
anbiyo" bilan bir qatorda bo`lgan "xatmul avliyo" to`g`risida
mulohaza yuritilgan "Xatmul-avliyo", "Ilal ash-shari`a"
faqihlar va arboblarning ma`lum qismida norozilik uyg`otgan. Hakim at-Termiziy
badxohlar ta`qibidan qutulish uchun Balxga, so`ng Nishopurga ketishga majbur
bo`lgan. U yerlarda allomani kuvonch bilan kutib olishgan. Keyinchalik u
yerlarda tarafdorlari va izdoshlari ko`paygan.
Комментариев нет:
Отправить комментарий